Різне

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі – великі телескопи – самі великі 2024

У наші дні найбільш приголомшливі знімки космосу, які ми бачимо, надходять з орбітальних телескопів. Однак, ми все ще отримуємо користь від гігантських оптичних телескопів, які ми маємо тут, на Землі.

Оптичні телескопи отримують електромагнітне випромінювання у вигляді спектру видимого світла, і ми інтерпретуємо цю інформацію за допомогою очей. Орбітальні телескопи, такі як “Хаббл”, можуть приймати інформацію у вигляді ультрафіолетових променів, які наша атмосфера блокує від наземних телескопів.

Наземні телескопи мають певні переваги. Наприклад, вам не потрібно запускати космічний шатл, щоб полагодити несправне дзеркало, як це довелося робити НАСА у випадку з “Габблом”. Надвеликі телескопи все ще приносять великі відкриття і вражаючі зображення.

10. Телескоп Магеллан 1 і 2

Обсерваторія: Лас-Кампанас

Розташування: Чилі

Розмір дзеркала: 6.5 метрів

Вперше використано: 2000 – 2002

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

Телескопи Магеллан – це здвоєні 6.5-метрові телескопи, що використовуються для огляду галактик у пошуках планет. Консорціум на чолі з Науковим інститутом Карнегі побудував і експлуатує обсерваторію. Їм допомагають Університет Арізони, Гарвардський університет, Мічиганський університет і Массачусетський технологічний інститут.

Кожен телескоп має власні інструменти, які дозволяють кожному телескопу збирати певну інформацію. Один з них названий на честь Вальтера Бааде, а інший – на честь Лендона Клея.

Чи знаєте ви?

Програма пошуку планет Магеллана працює з обсерваторії Лас-Кампанас. Телескоп Магеллана “Клей” шукає зорі з різною швидкістю, з якою вони рухаються до Землі. Ці зірки можуть мати планети на своїх орбітах.

9. Телескоп Обсерваторія MMT

Обсерваторія: Обсерваторія з багатодзеркальним телескопом

Місцезнаходження: Маунт-Гопкінс, Арізона

Розмір дзеркала: 6.5 метрів

Вперше використано: 1998

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

Колись телескоп на горі Гопкінса виглядав зовсім інакше. З 1979 по 1998 рік телескоп був виготовлений з шести стільникових дзеркал. Така конструкція вирішувала проблему відливання дзеркал достатньо великого розміру, щоб задовольнити потреби астрономів. У 1998 році професор Роджер Енджел вирішив проблему лиття і побудував 6.5-метрове дзеркало, яке замінило стільникові дзеркала.

У 2002 році астрономи додали до ММТ вторинне дзеркало. Воно збільшило різкість зображень, які отримують в обсерваторії. Воно здатне зменшити спотворення від джерела світла, компенсуючи викривлення.

Чи знаєте ви?

Протягом кількох років уся астрономічна спільнота мала обмежене безкоштовне користування обсерваторією MMT за програмою Національного наукового фонду.

8. Телескоп Близнюки Північ і Південь

Обсерваторія: Обсерваторія Близнюки

Розташування: Мауна-Кеа, Гаїті та Серро-Пачон, Чилі

Розмір дзеркала: 8 метрів

Вперше використано: 1999-2000

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

Обсерваторія “Близнюки” – це фактично два різних об’єкти в двох різних частинах світу. Разом вони забезпечують покриття всієї північної та південної півкуль неба. Урядові установи США, Канади, Чилі, Бразилії та Аргентини спільно володіють і експлуатують ці об’єкти.

Найпівнічніший телескоп розташований на Гаваях. Його офіційна назва – телескоп Фредеріка К. Гіллетта “Близнюки”. Він розташований високо над рівнем моря на вершині згаслого вулкана Мауна-Кеа.

Найпівденніший телескоп знаходиться в Чилі в гірському масиві Анди.

Чи знаєте ви?

Сполучене Королівство також було партнером в експлуатації Gemini, але вийшло з проекту через проблеми з фінансуванням. Австралія і Південна Корея зараз є тимчасовими партнерами.

7. Дуже великий телескоп

Обсерваторія: Європейська південна обсерваторія

Розташування: Серро-Параналь, Чилі

Розмір дзеркала: 8.2 метри

Вперше використано: 1998

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

Директори Європейської південної обсерваторії не могли знайти кращої, хоча й узагальнюючої назви для своєї колекції з чотирьох майже однакових оптичних телескопів. Маючи майже 9 метрів у діаметрі кожен, вони справді дуже великі.

Їхні розміри, розташування і можливість колективного використання роблять їх одними з найкорисніших телескопів на Землі. VLT використовуються для відстеження зірок, коли вони наближаються до горизонтів подій у чорних дірах, і фотографування планет за межами нашої Сонячної системи.

Чи знаєте ви?

Телескопи позначені як одиниці 1-4, проте вони мають справжні назви. Вони названі на честь планетарних об’єктів мовою мапуче.

6. Телескоп Субару

Обсерваторія: Мауна-Леа

Місцезнаходження: Хіло, Гаваї

Розмір дзеркала: 8.2 метри

Вперше використано: 1999

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

У 1980-х роках Національна астрономічна обсерваторія Японії розпочала місію зі створення великого дзеркального телескопа. Організація уклала контракт з Гавайським університетом на будівництво телескопа там. Консорціум завершив будівництво в 1998 році.

Субару в основному використовується для пошуку гіпотетичної дев’ятої планети, що обертається навколо нашого Сонця і називається Планета Дев’ять. Цю планету ніхто не спостерігав. Однак дані спостережень за орбітами найвіддаленіших планет дозволяють припустити, що Планета Дев’ять існує.

Телескоп Субару не має жодного відношення до однойменного японського автовиробника.

Чи знаєте ви?

Більшість таких масивних оптичних телескопів зазвичай використовують не з окуляром, а зі спеціальним обладнанням. На Субару тимчасово встановили окуляр, щоб японська принцеса Саяко могла дивитися крізь нього.

5. Великий бінокулярний телескоп

Обсерваторія: Міжнародна обсерваторія Маунт Грехем

Розташування: Маунт Грехем, Арізона

Розмір дзеркала: 8.4 метри

Вперше використано 2004

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

LBT насправді є бінокулярним. Це набір здвоєних 8.4-метрових дзеркал, що працюють синхронно. Телескоп має таку ж здатність збирати деталі, як і вдвічі більший телескоп. Його робота є спільним проектом різних американських університетів та іноземних астрономічних асоціацій.

Обсерваторія розташована на висоті понад 3048 метрів над рівнем моря на горі Грем. Коли було запропоновано це місце, плем’я апачів Сан-Карлос намагалося зупинити будівництво з релігійних міркувань. Екологічні групи вважали, що це поставить під загрозу вид, який мешкає лише на горі. Знадобився акт Конгресу, щоб дозволити реалізацію проекту.

Чи знаєте ви?

LBT спостерігав галактику, яку раніше не бачили. Вона знаходиться на відстані понад сім мільярдів світлових років від Землі.

4. Південноафриканський великий телескоп

Обсерваторія: Південноафриканська астрономічна обсерваторія

Розташування: Сазерленд, Південна Африка

Розмір дзеркала: 9.2 метрів

Вперше використано: 2005

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

Обсерваторія розташована на вершині пагорба, де SALT ділить простір з телескопами інших країн. Це найкраще місце для спостереження за космологічними явищами, і SALT має унікальну конструкцію для цього. Дзеркало телескопа – це фактично 91 маленьке дзеркало в масиві.

SALT має здатність, подібну до швидкодіючого дзеркального фотоапарата. Він може фотографувати об’єкт у русі, але в космологічному масштабі. Він виявився корисним для виявлення Магелланової Хмари та чорних дір.

Чи знаєте ви?

Космологи за допомогою SALT відкрили “полярну” зірку – бінарну систему, де вмираюча зірка живиться від свого супутника.

3. Телескоп Кека

Обсерваторія: В.М. Кека

Розташування: Ваймеа, Гаваї

Розмір дзеркала: 10 метрів

Вперше використано: 1993

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

В обсерваторії Кека розташовані два 10-метрові оптичні телескопи. Самі телескопи були побудовані на початку 1990-х років після того, як два астрономи з Каліфорнії витратили роки на їх проектування та пошук фінансування. Основним джерелом фінансування став філантроп Вільям Кек.

Завдяки потужності і точності телескопів, астрономи використовують їх для підтвердження теорій. Спостерігачі зробили або підтвердили кілька відкриттів за допомогою телескопа Кека, зокрема:

• Перевірка існування планети за межами Сонячної системи
  • Покращення оцінок розміру галактики Андромеди
  • Відкриття точного центру Чумацького Шляху

Чи знаєте ви?

NASA є одним з операційних партнерів обсерваторії Кека

2. Телескоп Хобі-Еберлі

Обсерваторія: Макдональд

Розташування: Гори Девіс, штат Техас

Розмір дзеркала: 10 метрів

Вперше використано: 1996

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

HET насправді більший за вказаний розмір дзеркала. Він становить 11 метрів, але видимий простір – лише 10 м. До модернізації він був лише 9.2 метрів. Дзеркало, як і SALT, складається з кількох різних шестикутних дзеркал.

HET має кілька поточних місій:

• Пошук причини і складу темної енергії
  • Пошук придатних для життя планет по всій галактиці
  • Вимірювання надмасивних чорних дір

HET вже відкрив планету за межами нашої Сонячної системи, що обертається навколо інших зірок.

Чи знаєте ви?

HET має такий самий розмір, як і SALT, але коштував на 20% дешевше.

1. Канарський телескоп

Обсерваторія: Обсерваторія Роке-де-лос-Мучачос

Розташування: Ла-Пальмас, Іспанія

Розмір дзеркала: 10.4 метрів

Вперше використано: 2009

ᐈ 10 найбільших телескопів у світі - великі телескопи - самі великі 2024

Канарський телескоп є найбільшим оптичним телескопом у світі. Дзеркало діаметром 10.4 метрів насправді являє собою масив з 36 шестикутних дзеркал. Воно розташоване на висоті понад 2133 метрів над рівнем моря.

Нещодавній проект дозволяє GTC спостерігати найунікальніші об’єкти Всесвіту. Астрономи встановили високошвидкісний пристрій для отримання зображень під назвою HiPERCAM, щоб фіксувати наднові і пульсари в набагато більших деталях, ніж раніше.

Одного разу астрономи використовували GTC для перевірки відкриття одного аматора. Аматор відкрив карликову галактику на краю галактики Андромеди. За допомогою GTC астрономи підтвердили, що ця галактика дійсно існує

Чи знаєте ви?

AirBnB об’єднався з Обсерваторією, щоб запропонувати людям можливість побачити Місячне затемнення 2018 року і зблизька побачити Марс.